Čo vo vás evokuje jar? Prebúdzajúce sa rastliny, blížiacu sa sezónu čerstvej nádielky vitamínov, predlžujúce sa dni alebo jarnú únavu? Pravdepodobne všetko z vymenovaných a preto je na mieste pripomenúť si jarný detox, ktorý nielenže zabráni prepuknutiu jarnej únavy (alebo aspoň pomôže lepšie ju zvládať) ale zároveň nás pripraví aj na blížiace sa obdobie krátkych nohavíc, šiat a čoskoro veru aj plaviek.

Po vianočnom prejedaní sa prišli fašiangy s obľúbenými kysnutými a smaženými receptami, no povedzme si úprimne, k zimnej sezóne to tak trochu patrí. Človek prirodzene “nahrabkáva” tuky avšak treba vedieť, kde sú hranice. A preto, ak ste ich nedajbože prekročili, aj pre vás určite prídu vhod naše tipy na jarný detox.

Kedy je vhodný čas na detox?

Práve teraz! Pociťujete únavu, nedostatok energie, problémy so sústredením sa v práci, či bolesť hlavy? To všetko môže byť znakom, že je načase začať so zmenou. Človek je okrem toho v dnešnej dobe oveľa viac doma, za počítačom, nemá možnosť nikam chodiť, upadá motivácia hýbať sa, cvičiť a to všetko vyústi v podobe vyššie vymenovaných ťažkostí.

V čom spočíva detoxikácia?

Už z názvu vyplýva, že ide o zbavovanie sa toxínov. Tie sa k nám dostávajú takmer odvšadiaľ, zo stravy, z vody ale aj z ovzdušia. Naše telo sa samozrejme prirodzene dokáže očisťovať orgánmi, ktoré sú na to predurčené, no tie sú často zanesené a zaťažené a treba im aj trošku dopomôcť. Že ako? No predsa stravou. Určite ste už počuli, že základom dobrej imunity je zdravé črevo a zdravé črevo budeme mať vďaka kvalitnej strave.

Ako by mal vyzerať detoxikačný jedálniček?

Na detox sa zameriava veľa špecialistov. My nimi nie sme, takže nejdeme dávať odborné rady, zostavovať jedálničky ani nikoho presviedčať o konkrétnom detoxe. Skôr sa podelíme o vlastné skúsenosti a také veci, ktoré sú nám prirodzené a na ktoré si určite jednoducho zvykne ktokoľvek.
Zaraďujeme do jedálnička potraviny bohaté na vlákninu, uprednostňujeme detoxikačné potraviny akými sú napr. brokolica, stonkový zeler, cvikla, cesnak, uhorka, mrkva, špenát..., obmedzíme cukor a vyhýbame sa mastným, ťažkým jedlám (bolo ich už dosť) a aj alkoholu. Širokú škálu ovocia a zeleniny nájdete u nášho farmára Culka fruit ale nezabudnite ani na bylinky, mikro zeleninky a klíčky ktoré zas ponúka trhovník Microgreens.

Najdôležitejší je pitný režim

Hovorí sa, že pri detoxikácii je alfou a omegou pitný režim. Nemusíme asi ani upozorňovať na to, že základom je čistá voda. Za ňou prichádzajú na rad sypané bylinkové čaje a rôzne doma pripravované šťavy (ovocné ale aj zeleninové). Čo sa týka čajov, nezameriavajte sa iba na jeden druh a striedajte ich. Odporúčame široký sortiment trhovníka U Vážky alebo Veselý čaj.
Pri šťavách a smoothies popustite uzdu svojej fantázii. Skombinovať sa dá skutočne všeličo, využívajte do nich aj tzv. adaptogény (napr. ashwaganda či maca), no nenahrádzajte nimi hlavné chody. Pestrosť a vyváženosť jedálničku je stále dôležitá. Môžete vyskúšať jeden očistný deň v týždni, ktorý venujete iba šťavám, alebo si dajte ryžový deň, napríklad počas splnu. Najlepšie ale sami uvidíte, čo vám vyhovuje. Detox by nemal vyvolávať pocity nervozity, hladu, nespokojnosti. Vždy počúvajte svoje telo! Každému totiž vyhovuje niečo iné.

 

Na záver pripájame jeden tip na zelené detoxikačné smoothie.

Ingrediencie:
2 zelené jablá
za hrsť mladého špenátu
1 stonka sedana (stonkový zeler)
1 ČL citrónu
cca 2,5cm kúsok zázvoru
1 ČL ashwagandhy
voda

Zázvor nastrúhame najemno, jablká a sedano nakrájame, špenát premyjeme a všetky ingrediencie potom rozmixujeme v mixéry.

Článok vznikol v spolupráci s foodblogerkou Hit je zdravo žiť